بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی از ارزش بالایی برخوردار است. در حال حاضر حدود ۳.۸ میلیارد انسان روی زمین از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. این تعداد ۴۰% از جمعیت جهان را تشکیل میدهد. همین امر باعث شده تا بازاریابی محتوا و تولید محتوا شبکههای اجتماعی تبدیل به تخصصی مهم شود.
همچنین طبق آمار، حدود ۷۱% از کسانی که کاربر شبکههای اجتماعی هستند، از خرید اینترنتی خود تجربه مثبتی دارند و ۵۴% از مردم دنیا ترجیح میدهند که خرید خود را از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی انجام دهند. این نتایج آماری نشان میدهند که بازاریابی شبکه های اجتماعی میتوانند کلیدی برای موفقیت شما باشند.
بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی نیازمند علم و دانش مخصوص به خود است. اما بسیاری از افرادی که قصد استفاده تجاری از شبکههای اجتماعی را دارند، تنها از چند ترفند ساده تبلیغاتی استفاده میکنند که ممکن است نتیجه عکس بدهد و کارامد نباشد. در نتیجه افراد کاردان باید به تولید محتوا شبکههای اجتماعی بپردازند و قوانین و قواعد آن را به صورت کامل بیاموزید. در صورتی که که بازاریابی محتوا، از طریق درستی اتفاق نیافتد میتواند تاثیر منفی روی کسب و کار بگذارد و به اصطلاح تبدیل به ضد تبلیغ شود.
بایدها و نبایدهای بازاریابی شبکه های اجتماعی
انتخاب یک شبکه، به عنوان محلی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار بهتر و کارامدتر است نسبت به حضور در شبکه های اجتماعی مختلف. زیرا شما میتوانید ارتباطی بهتر با مخاطبان خود برقرار کنید. هدف اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی، برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب است. پس باید برای بالا بردن اعتبار برندتان، صفحه اجتماعی معتبر داشته باشید. یکی از مواردی که به صفحه اجتماعی شما اعتبار میبخشد، پاسخگویی سریع و به روز رسانی روزانه است.
پس برای اینکه از پاسخگویی و به روزرسانی عقب نمانید، تنها یک شبکه اجتماعی را انتخاب کنید. انتخاب مخاطب و بازار هدف خود، نیز یکی از مهمترین گامه های بازاریابی شبکه ای است. این کار در مورد تولید محتوا شبکه های اجتماعی نیز صادق است. پس از مشخص شدن گروه و سن مخاطبان، اقدام به تولید محتوا شبکه های اجتماعی کنید. یکی از روش های جذب مخاطب در بازاریابی شبکههای اجتماعی، استفاده از محتوای مخاطبین است. مخاطب علاقه زیادی به این دارد که شما او را ببینید و با او ارتباط برقرار کنید.
این نوعی پشتیبانی از مشتری به حساب میآید صفحه اجتماعی شما باید یک مسیر ارتباطی بین خودتان و مخاطب باشد و مخاطب باید بداند که در هر لحظه میتواند از این کانال با شما ارتباط داشته باشد. از دیگر نکات حائز اهمیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی، این است که تنها به فکر فروش نباشید. شما باید بتوانید با ایجاد جذابیت در محتوا شبکه های اجتماعی، مشتری را پایبند برند خود کنید و مشتری برای بار دوم، سوم و یا حتی بیشتر از شما خرید انجام دهد. در نتیجه تنها به فکر فروش نباشید و تنوع پستهای خود را حفظ نمایید.
راز موفقیت، ایجاد ارتباطی مستمر و صمیمانه
همواره در نظر داشته باشید که مشتری بیشتر از یک محصول یا خدمات مناسب، به دنبال خدمات پس از فروش با کیفیت است. زمانی که مشتری یک کالا یا خدمات را خریداری کند و پس از آن شما ارتباط خود را با او قطع کنید، این حس را به مشتری منتقل میکند که شما از او کلاهبرداری کردهاید و قصد دوری از وی را دارید.
برخورد مناسب و پاسخگویی مستمر در ازای کالا یا خدماتی که ارائه کردید، راز موفقیت شما در کسب و کارتان است. ارزشمندترین هدیه یک فروشنده، مشتری است، در نتیجه باید برای مشتری خودتان ارزش قائل شوید هیچگاه بدون هدف پست نگذارید به هر طریق که میتوانید، با یک سیاست بسیار حساب شده باید کاری کنید تا مخاطب با شما ارتباط برقرار کند. در این صورت پستهای شما در اولویت قرار خواهند گرفت و بیشتر برای دیگران پیشنهاد خواهد شد. خودتان را محدود به یک نوع پست نکنید تا حوصله مخاطب سر نرود.
پس تلاش کنید تا کسل کننده نباشید. کسل کننده بودن بدترین آفت یک صفحه اجتماعی است. سعی کنید هر روز یک برگ برنده داشته باشید برای این کار کافیست کمی تنوع و ابتکار عمل به خرج دهید و از انواع مختلف پست استفاده کنید. نظرسنجی قرار دهید و حتی از دنبالکنندگان خودتان بخواهید که برای شما موضوع و پست ارسال کنند.